viernes, 2 de diciembre de 2011

Transcripció de la Intervenció al Parlament


Oriol Amorós i March
Senyor conseller. Després de dos anys de congelació salarial i d’haver presentat un ERO a Sony, es va arribar a un acord amb Ficosa, a la planta de Viladecavalls, pel qual es venia la planta, pel qual es subcontractava la producció de televisors, pel qual s’assumien responsabilitats socials, un acord que podríem qualificar d’un molt bon acord de país, perquè, més enllà de la solució per a aquests treballadors, suposava futur industrial per al país, en el sentit que un sector com el de complements per a l’automoció avançava cap a un subsector de més valor afegit, buscava que hi hagués un desplegament estratègic en aquest àmbit i, per tant, introduíem la nostra indústria auxiliar de l’automòbil en sectors de més valor afegit.

Jo li volia preguntar, senyor conseller, com veu, un any i dos mesos després, l’evolució d’aquest acord, què pensa fer pel manteniment d’aquesta activitat industrial de valor afegit a Catalunya, quines eines té la Generalitat per incidir-hi i si pensa utilitzar Idiada és a dir, l’Institut de Desenvolupament Aplicat per a l’Automòbil, per reforçar aquesta activitat de valor afegit la pensen vendre.

El conseller d’Empresa i Ocupació (Francesc Xavier Mena i López)
Honorable president. Senyor diputat. Com sap, Catalunya és un país de vocació industrial i aquest govern el que vol és donar continuïtat a aquest teixit industrial i a les plantilles laborals que hi estan relacionades.

En efecte, una de les operacions corporatives que s’han realitzat aquests darrers temps és la que vostè esmenta. La sortida, ja fa un temps, de l’empresa japonesa Sony va tenir una continuïtat amb un acord, no només amb Ficosa, sinó també amb Comsa-Emte.

Nosaltres estem fent un seguiment molt precís. Pensi que tenim un crèdit participatiu, concretament, de 50 milions d’euros i, per tant, dues persones del Govern estan presents en el consell d’administració d’aquesta empresa, per tant, estem seguint fil per randa aquests acords i tenim converses també, lògicament, amb el comprador, concretament, el Grup Seat-Volkswagen i el desenvolupament de les bateries destinades als cotxes elèctrics.

Oriol Amorós i March
 Com vostè ha dit, conseller, tenim un crèdit participatiu la Generalitat i, per tant, amb capacitat d’incidència sobre aquesta línia i, per tant, també amb responsabilitat sobre el compliment d’aquests acords i la viabilitat de les plantilles.

El que vostè no ha dit, senyor conseller, és que la producció acordada de televisors és menor de la prevista, que no s’està substituint per altra activitat electrònica, que s’estan movent plantes i activitat de Mollet cap a Viladecavalls, però també de Rubí cap a Sòria, que l’activitat que havia de venir de Polònia, de França, de Portugal està venint amb comptagotes i no cobrint tots els llocs de treball que es preveien, que l’activitat d’alt valor afegit que s’havia previst en aquest valor industrial no s’està veient com arriba, que els projectes que hi ha damunt de la taula arribaran tard i per a pocs treballadors, per a molts menys dels que estaven previstos, que hi ha un ERO temporal sobre sis-cents treballadors en aquests moments presentat, ja l’empresa ha manifestat, doncs, que, a curt termini, li sobre cent cinquanta persones i que, a finals de 2012, cinc-centes.

I Ficosa no és una empresa qualsevol. Ficosa és la bandera de la nostra indústria auxiliar de l’automòbil, un sector molt important per a aquest país.

Per tant, veiem també com la part d’enginyeria, que estava vista en aquest desglossament com un gran exemple, està patint una descapitalització humana molt important i patim, per tant, per al pla industrial d’aqueta empres, per al seu futur.

Miri, sap per què se’n va Yamaha d’aquí a França i per què costa portar Ficosa de França cap aquí? Perquè a França és molt fàcil entrar-hi i molt més difícil sortir-ne. La reforma laboral, que vostè sempre defensa, de facilitar la sortida dels treballadors, no és el camí; el camí és un pla industrial, polítiques industrials.

El conseller d’Empresa i Ocupació
Senyor president. Senyor diputat. Sense entrar en qüestions de decisions corporatives que, a més a més, podrien afectar la reputació de la companyia, efectivament, aquesta companyia –Ficosa– ens ha fet un plantejament industrial de repatriar activitat productiva que té a Polònia, que té a Portugal i que, mentrestant, està amb la negociació laboral corresponent, amb la presentació d’un ERO; hem de donar temps al temps per veure com es desenvolupa aquesta qüestió.

En tot cas, aquesta empresa està en el marc d’un sector, un sector com és el sector de l’automòbil, amb el que tenim una relació molt directa, un pla establert i que, a hores d’ara, està gaudint d’una conjuntura relativament molt favorable, gràcies a unes exportacions que s’estan projectant arreu del món.

Per tant, no pateixi, en aquest cas, que hi estem molt a sobre i penso que, en properes dates, hi insisteixo, sense entrar en decisions corporatives que, ara, no s’hi hauria d’entrar, tindrem bones notícies en aquest sector.